Ako v škole - za štyri! Práve takéto hodnotenie si odniesla celoročná pneumatika Continental AllSeasonContact z najnovšieho testu nemeckého magazínu ADAC. Ten sa zameral na rozmer 235/55 R17 vhodný pre SUVéčka a stredné dodávky. Ako je možné, že známka "dostatočný" stačila Continentalu na zlatú medailu?
Komisári si pre testovanie vybrali automobil Ford Kuga, na ktorý obuli postupne 7 celoročných modelov. Čakala ich ale jazda ako na horskej dráhe. Dezény, ktoré brzdili slušne na snehu sa neosvedčili na rozpálenom asfalte a naopak. Na suchej ceste brzdí najlepšie Michelin CrossClimate + s 43,5m (pri rýchlosti 100 km/h). Priemerný letný dezén pritom zastaví už po 37 metroch. Nokian Weatherproof dokonca potrebuje dĺžku 48,2m. Na snehu je pritom ale len o 1,5m horšia ako priemerná zimná pneumatika. Výsledky testu tak prinášajú jasné posolstvo. Celoročné plášte sú v rozmere 235/55 R17 stále len kompromisom medzi zimným a letným obutím.
Ochrana proti aquaplaningu a brzdenie na ľade sú jedny z disciplín, v ktorých si pneu Continental AllSeasonContact vedie pomerne dobre. Za nízku spotrebu paliva a dlhú životnosť ju komisári dokonca hodnotia známkou 1,5. Rozdiel ale nastáva na rozpálenom letnom asfalte. Práve tu sa totiž prejavujú nedostatky celoročnej zmesi. Extrémne nízke či vysoké teploty jej skrátka príliš nesvedčia. Na suchu tak pri 100 kilometrovej rýchlosti zastaví o 9 metrov ďalej ako priemerný letný dezén. Pre predstavu - šírka prechodu je približne 3m.
Vysoký kilometrový nájazd pri pneumatikách značky Goodyear sa pomaly stáva štandardom. Inak tomu nie je ani u celoročnej pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons 2, ktorú komisári hodnotia v tejto disciplíne známkou 1. Vodiči navyše ocenia aj uspokojivú spotrebu paliva. Rovnako ako konkurencia má však dezén slabší výkon na suchu. Výrobcovia skrátka zabudli, že celoročné plášte obujú hlavne vodiči, ktorí žijú v miernych podnebných pásmach. Práve pre nich sú totiž určené.
Víťazom testu sa za nás stáva francúzska pneu Michelin CrossClimate + hneď z 3 dôvodov. Má veľmi vysoký kilometrový nájazd (známka 0,6). Má rovnaké jazdné vlastnosti do úplného opotrebenia - s ubúdajúcou hĺbkou dezénu sa drážky rozširujú. A nakoniec má uspokojivé jazdné vlastnosti na suchom a mokrom asfalte. Práve to sú podmienky, s ktorými sa slovenskí vodiči stretávajú po celý rok najčastejšie.
Dezén | Vybrať e-shop | Hodnotenie ADAC |
Sucho
(15 %) |
Mokro
(30 %) |
Sneh
(20 %) |
Ľad
(10 %) |
Hluk
(5 %) |
Spotreba
(10 %) |
Opotrebenie
(10 %) |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental AllSeasonContact | 3,6 | 3,6 | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 1,5 | 1,5 | ||
Goodyear Vector 4Seasons 2 | 3,8 | 3,8 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,8 | 1,9 | 1,0 | ||
Michelin CrossClimate+ | 3,9 | 2,6 | 2,7 | 3,9 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 0,6 | ||
4. | Nokian WeatherProof | 3,9 | 3,9 | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 3,4 | 2,4 | 2,0 | |
5. | Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,3 | 4,3 | 2,7 | 3,0 | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,0 | |
6. | Vredestein Quatrac Pro | 5,2 | 4,3 | 2,6 | 5,2 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 1,0 | |
7. | Bridgestone Weather Control A005 Evo | 5,4 | 2,6 | 2,0 | 5,4 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |